Tento kurz je realizován s přispěním Středočeského kraje
Stránka kurzu na www.techlib.cz (po přihlášení).
Stránka kurzu na www.techlib.cz (po přihlášení).
NTK, 16.10.2017
Instruktoři:
Dr. Miloslav Nič
Dr. Sasha Skenderija
Úvodní slovo a diskuse:
Za informačně gramotného lze považovat jedince schopného určit jaké informace potřebuje, kde a jak je vyhledat, vyhodnotit a vybrat, jak jim správně rozumět a jak je interpretovat, resp. jak je efektivně a v souladu s etickými principy použít tak, aby na jejich základě mohl působit efektivně a odpovědně a dělat kvalifikovaná rozhodnutí, jež mu umožní společenský a osobní úspěch a prospěch. K akademické gramotnosti je navíc nutná schopnost strukturovaně vytvářet, zaznamenávat a prezentovat informace. Většina dnešních zaměstnavatelů vyžaduje po zaměstnancích, aby byli schopni najít, interpretovat, organizovat a třídit informace, vytvářet dokumenty a samostatně řešit problémy. Měli by rovněž umět využívat různé technologie k získávání nových znalostí a dovedností.
Lze tedy vaše středoškoláky považovat za informačně gramotné? A co kolegy učitele?
Praktická část, ukázky a cvičení:
Instruktor:
Mgr. Pavlína Tvrdá
Prezentace S. Skenderiji o základních pojmech a cílech kurzu
Instruktor:
Mgr. Alena Chodounská
NTK, 30.10.2017
Úvodní přednáška a diskuse:
Generační specifika současných studentů zejména ve vztahu k studiu, IT a informacím.
Rozdíly a podobnosti mezi zdroji a nástroji, které používají při plnění školních úkolů a mimo školu.
Co nejvíce postrádají? Základní koncepty kritického myšlení a „fair use“ (publikační etiky), dovednosti k filtrování a ověřování informací a zdrojů, zejména v kontextu jevů, jako jsou fake news, „predatism“ a „alternativní pravdy“.
Stručný kontextuální rozbor pojmů informační (publikační) etika, autorské právo, plagiátorství a (správné) citování.
Liší se čeští mileniálové něčím výrazně od svých vrstevníků z jiných zemí?
Praktická část a cvičení:
Mgr. Pavla Minaříková
Prezentace A. Chodounské o informačním chování mladých studentů
Prezentace P. Minaříkové: Google, Wikipedie a sociální sítě jako zdroje informací
Instruktor:
Mgr. Pavlína Tvrdá
NTK, 13.11.2017
Úvodní přednáška a diskuse:
Praktická část a cvičení:
Instruktor:
Ing. Olga Martinová
NTK, 27.11.2017
Úvodní přednáška a diskuse:
Co je to akademická, resp. pedagogická excellence, jak se projevuje a měří ve středoškolském vzdělávání? Hlavním kritériem excelence učitelů je excelence jejich studentů.
Pokročila informační a mediální gramotnost je základem akademické gramotnosti. Akademická gramotnost a celoživotní vzdělávání jsou předpokladem pedagogické excelence.
Praktická část a cvičení:
Používání strategií a softwarů k odhalování plagiátů